Warschau en Krakau, 31 mei – 5 juni 2017

Met een vroege Ryanair vlucht vertrekken we op woensdag 31 mei vanuit Eindhoven richting Warschau.

Anderhalf uur later zijn we geland op de luchthaven Modlin en reizen per bus (42km) in 3 kwartier naar het centrum. We lopen naar ons geboekte appartement en kunnen al vroeg inchecken. Dat komt mooi uit, zo hebben nog een hele dag voor de boeg.

We verkennen de buurt en lopen richting het cultuurpaleis. Mooi gebouw in de buurt van het centraal station, groot winkelcentrum en het Hardrock cafe.

Eerst maar eens naar de plaatselijke VVV voor een stadsplattegrond.

Op naar ” the old town of Warsaw ” (Stare Miasto). Erg mooie plek om rond te lopen en de diverse panden te bekijken.

We belanden op een terras op het mooiste plein van de oude stad: Rynek Starego Miasta. Genoeg te zien en de drankjes en hapjes zijn voor ons nog altijd goedkoop, zeker op zo’n toplocatie (colaatje €1,50 en 0,5L bier €2,50)

Via leuke straatjes kom je dan op een ander mooi plein waar het voormalige Koninklijke Paleis ligt: pl. Zamkowy. Prachtig plein met wederom mooie panden, dus fotogeniek.

We lopen via de bekende boulevard Krakowskie Przedmiescie die overgaat in de Nowy Swiat (winkelstraat) terug richting hotel om van daaruit een hapje te gaan eten in het Hardrock cafe.

De tweede dag in Warschau beginnen we te lopen richting de bibliotheek van de Universiteit van Warschau. Het groene gebouw heeft een aparte structuur en gaat helemaal op in de struiken, planten en bloemen, zelfs op het dak. Je kunt helemaal om het gebouw heen maar ook over het dak lopen. Binnen in de hal groeit er ook klimop, dus de kleur groen is prominent aanwezig.

We lunchen hier ook en lopen dan wederom naar de oude stad. Aan het einde van de middag nemen we de trappen naar het “Obervation Terrace” aan het pl. Zamkowy. We worden beloond met een prachtig uitzicht op het Koninklijk Paleis en de kleurrijke panden.

We blijven in de oude stad om te dineren en genieten nog op één van de vele terrasjes die Warschau rijk is.

Vrijdag 2 juni reizen we per trein naar Krakau. Vooraf allemaal online geregeld en alles verloopt volgens plan. De treinreis duurt 2,5 uur en om 13.30 uur arriveren we in Krakau. We lopen naar het hotel aan de rand van de oude stad en kunnen meteen inchecken.

Het is prachtig weer en we gaan meteen de oude stad verkennen. Het centrale plein, Rynek Glowny is behoorlijk groot en centraal liggen de oude markthallen die nu nog dienst doen als cafeetjes en souvenierswinkeltjes.

De kerk met z’n twee mooie torens, de oude Town Hall Tower en de omringende prachtige panden maken dit plein erg sfeervol.

Aan dit plein ligt ook het Hardrock Cafe van Krakau en uiteraard lopen we hier even naar binnen.

In vergelijking met Warschau is Krakau erg druk bezocht en laat ons daarom aan Praag denken.

Op het plein vertrekken continue prachtig versierde paarden + koetsen ( even navraag gedaan: €50 voor 30 minuten ) en vanaf één van de talrijke terrassen op het plein heb je wel genoeg te kijken.

We slenteren nog door de vele straatjes in de oude stad en er worden genoeg foto’s gemaakt.

’s Avonds gaan we terug naar de buurt rondom het station (er ligt een mooi winkelcentrum bij het station) en eten hier ook een hapje.

Een dag later kopen we een kaartje voor de hop on/hop off bus om op deze manier de verder weg gelegen wijken van de stad ook te zien.

Zo komen we ook bij kasteel Wawel, gelegen aan rivier de Wisla.

Bijzonder mooi complex, groot en vrij toegankelijk.

Het toeval treft dat dit Pinksterweekend het jaarlijkse Dragon Festival plaats vindt en aan de oevers zijn allerlei activiteiten met onder andere ook foodtrucks en dergelijke.

We nuttigen de enige echte Krakauer worst en gaan dan beginnen aan ons boottochtje op de rivier.  Er wordt ons verteld dat diezelfde avond op het water een drakenfestijn zal plaatsvinden met vuurwerk en dat mensen overal aan de oevers in het gras zullen zitten.

Het weer is prachtig dus we gaan ook kijken. Uiteindelijk zitten we 2,5 uur in het gras, komen er veel opgeblazen draken aan ons voorbij en zien we enorm veel vuurwerk de lucht in gaan. Meer als wat we ooit op één avond gezien hebben.

We verbazen ons over de duizenden mensen die op dit spektakel af zijn gekomen en als het afgelopen is, lijkt het net of het Pinkpop terrein verlaten…..zoveel mensen die langzaam vanaf de oevers in de straten van Krakau verdwijnen.

Onze laatste dag van deze stedentrip wordt een serieus dagje.

We gaan naar Auschwitz en Birkenau. Een plek in de wereld die je zeker gezien moet hebben en nu zijn we er kortbij.

We hebben de excursie vooraf online geregeld, dus ook met een gids erbij en in dit geval is die gids ook echt nodig. De specifieke verhalen, de uitleg en vreselijke details doen je ter plekke goed beseffen waar je eigenlijk bent en wat er zich allemaal heeft afgespeeld.

We lopen langs barakken, door de barakken, de binnenplaats waar executies plaatsvonden, de ovens, ruimtes waar bezittingen van gevangenen te zien zijn: koffers, schoenen, brillen, borstels en kammen maar ook een ruimte waar de gebruikte Zyklon B blikken te zien zijn. Allemaal zeer confronterend.

Vaak raak je bij rondleidingen op een gegeven moment toch verveeld of moe en zakt je interesse weg maar bij deze rondleiding blijf je aan de lippen van de gids hangen.

We gaan door naar Birkenau en hier zien we duidelijk het perron waar de treinen aankwamen en waar meteen geselecteerd werd wie rechtstreeks doorging naar de gaskamers.

Birkenau was de enorme uitbreiding van Auschwitz en het terrein is daarom ook enorm groot.  Allemaal zeer indrukwekkend en na de rondleidingen in beide kampen staan we weer even met beide benen op de grond.

We verlaten Birkenau en gaan de zoutmijnen van Wieliczka bezoeken.

We dalen per trap in het totaal 135m onder de grond en zien mooie zouten constructies. Soms lijkt het alsof je op een tegelvloer loopt maar dan is die vloer toch van zout. Op 100m diepte is er zowaar een kapel in de grootte van een grote kerk. Alles wat we zien is van zout: heilige beelden, het altaar, vloer en plafond. Alleen de kroonluchters en houten bankjes natuurlijk niet.

Het is een enorm complex onder de grond waar we maar liefst 2,5km lopen.

Gelukkig gaan we met de lift weer terug naar de bewoonde wereld en kunnen we terugkijken op een mooie dag.

Onze kennismaking met Polen zit erop.

Warschau en Krakau zijn absoluut de moeite waard.

We hebben in 5 dagen 80km gelopen en dus genoeg gezien!