In najaar van 2014 hebben we een rondje Noor Duitsland gemaakt met een uitstapje naar Kopenhagen en dan via Malmo weer terug, met de boot naar het schiereiland Rugen.

We zijn als eerste gereden naar het plaatsje Schwerin,  schwerin                                                        daar hadden we een prima hotel.
Het NH hotel, dt lag even buiten de stad Schwerin, en het was er lekker rustig. Het plaatsje Schwerin is niet erg groot en heeft een mooi kasteel. We zijn hier 4 dagen gebleven en hebben de omgeving verkend, we zijn naar Wismar geweest en ook naar Lubeck. We hebben ook nog een boottocht gemaakt op de meren die in de buurt van Schwerin liggen.

Na Schwerin zijn we naar Hamburg gereden, daar hadden we het Motel One gereserveerd, prima hotel maar erg kleine kamers.Niet geschikt als je veel bagage bij je hebt. Hamburg is verder een erg mooie stad. Vanuit Hamburg zijn we nar Flensburg gereden, eigenlijk bedoeld als overnachting om door te rijden naar Kopenhagen, maar Flensburg is een heel leuk stadje met een groot winkelcentrum. Toevallig was er in de oude haven een roeiwedstrijd met boten waar wel zo’n 15 man/vrouw inzaten. Er was muziek en allerlei ander vertier, daar hebben we lekker op een terrasje gezeten en genoten van het geen er te zien was.

De dag erna op naar Kopenhagen, onderweg een flinke stortbui over ons gekregen,
achterf bleek dat Kopenhagen en Malmo flinke wateroverlast hebben gehad.            4236777            In Kopenhagen hadden we een eenvoudig hotel met een erg grote sobere kamer,             Het hotel was verder prima. Als auto rijder moet je wel erg op de fietsers letten, die hebben op veel plaatsen voorrang op auto’s.Hier een Hop on Hop off bus gepakt, en naar het Carlsberg gebied geweest, daar werd vroeger het bier gebrouwen. En natuurlijk ook naar het bekendste beeldje van Denemarken geweest, de zeemeermin. Dat is eigelijk maar een klein beeldje op een rots … ’s Avonds lekker gegeten in het Hardrock cafe :).

Na 3 dagen vertrokken we richting Malmo via de bekende Sontbrug, kosten             turning_torso_c020310_p          om over de brug te rijden €55,-  dus niet echt goedkoop. Via een tunnel rij je dan ineens omhoog de brug over. Aan de overkant gestopt en natuurlijk wat foto’s gemaakt.In Malmo hadden we het Best Western hotel, dat prima was. Nadat we  ingescheckt hadden zijn we naar het centrum gelopen, is een leuk centrum en daar natuurlijk ook weer een terrasje gepikt.De volgen de dag zijn we naar de Turning Torso gereden om wat foto’s te maken, en daarna hebben we de hele dag lekker genoten aan het water met uitzicht op de Sontbrug. En ’s avonds teruggekeerd om daar de       zonsondergang te zien.

De volgende dag zijn we met de boot naar Sassnitz gevaren, en dan weer met de auto naar Gohren gereden om weer in te checken in een Best Western hotel, mooi hotel met een leuke ligging in het centrum van Gohren. De dag erna naar Putgarten geweest en dar een treintje gepakt om naar Kap Arkona en Vitt te gaan.Kap Arkona is een boulevard waar hele grote villa’s opgeknapt worden die langs de kust liggen. In het plaatsje Vitt hebben we wat rondgelopen en iets gegeten. Nadat we weer terug waren zijn we nog met de auto naar Prora gereden, dat is Hitler’s mega bouwer langs de kust. Hier was niet echt veel te beleven en zijn dan ook snel weer verder gegaan naar Sellin, Daar rondgelopen en genoten van het mooie uitzicht op de pier. Ook zijn we nog in het plaatsje Binz geweest.

Na 3 dagen weer verder gereisd naar Rostock, onderweg nog havenstad Stralsund aangedaan.Daarna verder gereden en ’s middags Rostock en zijn haven verkend. De     Strandkorfvolgende dag zijn we naar Waarnemende gereden en hebben daar langs het strand gelopen en lekker in een lounge bar gelegen.In Rostock hadden we een leuke en net herenhuis als hotelkamer in Rostock Stadperle, een kleinschalig hotel, zeer netjes en ruime kamers. Parkeren was wel niet zo eenvoudig, het hotel heeft wel parkeerplaatsen maar als er 1 auto verkeerd staat wordt het al erg moeilijk. We zijn toen ook nog in Bad Oberon geweest waar we voor €13,- pp een retourtje gekocht hebben voor ” Molli”  een stoom treintje die loopt van Bad Oberon naar Heiligendamm, daar wat rondgelopen en verder met de trein naar Kuhlungsborn.

Na 4 dagen zijn we weer verder gereden naar Berlijn waar we het hotel Abacus Tierpark Berlijn01geboekt hebben, prima hotel, wel groot, eten was goed. Het ligt wel een eindje buiten het centrum maar op zo’n 500 meter was er een metrostation waarmee je binnen 15 minuten in het centrum was. Alle hoogtepunten van Berlijn natuurlijk gezien inclusief een rondgang in het Reichstag. Daar moet je welvantevoren voor reserveren, of je staat anderhalf uur in de rij , met kans dat het dan ook nog die dag is uitverkocht.

Na 4 dagen doorgereden naar Potsdam en daar kwamen we in het hotel Ambassador Potsdamterecht, ook een prima hotel. Dit ligt ook iets buiten het centrum maar op zo’n 3 munten lopen was er een tram verbinding. Potsdam is een zeer leuk stadje. We hebben daar het kasteel Sanssouci bezocht, dat een enorm groot park heeft, daar hebben we wel een hele middag rondgelopen.

En na 2 dagen Potsdam, helaas weer de weg naar huis moeten aanvaarden. Al met al een prachtige vakantie, veel gezien in Noord Duitsland, dat toch een heel fijn vakantie land is. De mensen zijn vaak erg beleefd, eten is overal zeer goed, en alles is ook goed verzorgd. We hebben in al die zo’n 3500 km gereden.