Tel Aviv, 18 – 25 oktober 2019

Op vrijdag 18 oktober vertrekken we voor een weekje naar Tel Aviv. Vanaf Eindhoven vliegen we met Transavia rechtstreeks naar deze populaire badplaats.We halen de huurauto op bij het vliegveld en rijden in een half uurtje naar het hotel.Het hotel schijnt een heerlijke dakterras te hebben en na het inchecken gaan we er even een kijkje nemen. En inderdaad: mooi dakterras met heerlijke stoelen en grandioos uitzicht op de boulevard en de zee.We gaan een wandeling over het strand maken en belanden al gauw bij de beachbar van Banana Beach. We genieten bij een heerlijke temperatuur van een cocktail en iets later van een prachtige zonsondergang
Op zaterdag besluiten we om naar Jaffa te gaan. We weten inmiddels dat het parkeren in Tel Aviv een regelrechte ramp is en dat er werkelijk op straat geen enkele parkeerplaats te vinden is. De eerste nacht hebben we de auto in een parkeergarage moeten zetten (€25) maar de rest van de dagen is gelukkig plek in de parkeergarage van het hotel.We nemen de taxi naar Jaffa en slenteren door de oude straatjes hier. We komen uit bij het iets hoger gelegen Hapisga park en hier heb je dus een waanzinnig uitzicht over de zee en de hele kustlijn van Tel Aviv. Het is prachtig weer met een mooie blauwe lucht dus het ziet er allemaal fotogeniek uit. We zien ondertussen een chaos in het verkeer en ook mensen die scheldend uit hun auto stappen om mede weggebruikers op hun fouten te wijzen. We zijn heel erg blij dat we de huurauto bij het hotel hebben laten staan.Daarna richting oude haven gelopen langs verschillende streetart artiesten die aan hun werk bezig zijn. We eten voortreffelijk in de haven en we lopen langzaam terug richting Tel Aviv. We belanden weer bij Banana Beach op het strand waar de avond heerlijk wordt afgesloten met een paar mojito’s.

Op zondag gaan we naar Jeruzalem. Ook daar schijnt het parkeren een ramp te zijn. Na wat onderzoek op internet te hebben gedaan blijkt dat we naar “First station Parking Lot” moeten gaan. Hier de auto parkeren en dan met de gratis shuttlebus naar de oude stad van Jeruzalem gaan. De shuttlebus zet ons af bij “Dung Gate”, één van de ingangen van de oude stad.Dit is meteen bij de Western Wall en de Klaagmuur. We splitsen ons meteen op want de heren moeten aan de linkerkant van de Klaagmuur zijn en de vrouwen aan de rechterkant. Je ziet er veel fanatieke aanhangers waarvan de meesten met een flinke schare kinderen.We kunnen allebei vrij fotograferen en filmen wat ons eigenlijk wel verbaast.We lopen de echte oude stad Jeruzalem binnen en lopen onder andere op de Via Dolorosa, dé weg waar Jezus zijn lijdensweg gelopen zou hebben op weg naar zijn kruisiging.Je ziet dat het oude straatjes zijn, maar ze zijn overladen met souvenirs winkeltjes en eettentjes.We redden het nog net op tijd om op het terrein van de Rotskoepel te komen. Als niet-moslim mag je daar tussen 13.30 en 14.30 uur rondlopen maar je mag er niet naar binnen helaas. Het gouden dak van de Rotskoepel steekt prachtig af tegen de strakblauwe lucht. We lopen langzaam weer richting Dung Gate en zorgen dat we weer bij onze huurauto komen.We rijden door het drukke verkeer richting Tel Aviv en genieten ‘s avonds bij een Mexicaans restaurant om de hoek en vervolgens op ons dakterras.

Maandag en dinsdag worden twee luierdagen, we flaneren wat en huren stoelen en een parasol op het strand. Eens even lekker niets doen.
Op woensdag gaan we richting Dode Zee. Vantevoren een beetje research op internet gedaan en we rijden naar Kalia beach, helemaal in het noordwesten van de Dode Zee. Dit is een goed geëxploiteerd strand met alle benodigde voorzieningen zoals kleedcabines, douches, toiletten, strandbedden, parasols, restaurant etc. Entree is €15 pp en dan kun je dus van alles gebruik maken.Dit is trouwens de laagste plek op aarde: -430m!We wagen ons in het water en zijn blij dat we waterschoenen aan hebben. Er liggen scherpe stenen op de bodem en de zee is niet echt rustig waardoor je niet makkelijk het water in loopt. Op de borden staat aangegeven hoe je je moet laten drijven in het extreem zoute water. Dus vooral geen poging doen tot zwemmen op je buik maar dobberen op je rug. Een hele aparte ervaring in ieder geval. En daarna meteen royaal afspoelen met water.Na 2 uurtjes hebben we het wel gezien en besluiten om nog een stuk zuidwaarts af te zakken langs de Dode Zee naar het volgende strand.De natuur verandert en wordt steeds ruiger qua rotsformaties. Plotseling staat er een controlepost langs de weg en na de controle blijken we dus op Palestijns grondgebied te zijn: de Westbank.Ok…check…hebben we dat ook mooi gehad. Helaas redden we het niet om helemaal door te rijden naar Massada en draaien op een gegeven moment weer om, om langzaam weer richting Jeruzalem en daarna Tel Aviv te rijden.Onderweg zien we trouwens veel van de muur tussen Israël en Palestijns grondgebied. En tevens waarschuwingsborden waarop vermeld staat dat het voor Israeliërs gevaarlijk is om die Palestijnse grens over te gaan!Door het vastzittende verkeer rondom Jeruzalem zijn we nog net voor het donker terug in Tel Aviv.

Onze laatste dag is alweer aangebroken. We besluiten om een fiets te huren en zo kunnen we dan de hele kustlijn gaan verkennen. Het is een elektrische fiets en voor ons allebei een eerste ervaring. En dat gaat lekker makkelijk zeg: we gaan als een speer over de 12 kilometer lange boulevard. De GoPro wordt op het stuur bevestigd in de hoop zo nog wat leuke beelden te kunnen maken.We fietsen Jaffa nog voorbij en komen bij een prachtig en rustig gelegen strand. En wat een rust hier als je uit de hectiek van Tel Aviv weg bent. En een groot voordeel van de fiets, je komt verder en ziet meer dan wanneer je alles te voet doet.We fietsen terug naar Jaffa en nuttigen hier een kleine lunch. We wagen ons zelfs nog even op de fiets door de drukke straten van Tel Aviv en komen zo ook in Neve Tzedek, een hippe en trendy wijk. We zien mooie terrassen en veel restaurantjes en winkeltjes.Daarna weer terug richting boulevard waar het fietsen een stuk veiliger is. We blijven noordwaarts fietsen, zelfs nog nadat we het toeristische gedeelte voorbij gefietst zijn. En weer komen we in een oase van rust langs de kust met nog steeds goede fietspaden. Hier is nog zat plek voor verdere ontwikkeling van de kustlijn en dat zal de komende jaren ook wel gaan gebeuren. We draaien ons weer om en fietsen weer richting Jaffa en drinken nog ergens iets langs de kust. Daarna zoeken we ons plekje op om te gaan genieten van de zonsondergang.Als het spektakel voorbij is, gaan we de fiets inleveren en belanden bij een Aziatisch restaurant en genieten van een super maaltijd.Nog een laatste avondje op het dakterras en dan is deze heerlijke week toch echt bijna voorbij.
Vrijdagmiddag vliegen we om 13.45 uur weer terug naar Eindhoven en kunnen terugkijken op een zeer relaxte week in Israël!