In dit corona jaar 2020 waarin onze reizen naar Baku en Argentinië/Chili al geannuleerd werden, waren we gelukkig wel in de mogelijkheid om deze roadtrip in Europa te maken. We hebben precies 16 dagen in augustus vrij en die gaan we volledig gebruiken om van onze vakantie te genieten.

Via België en Luxemburg rijden we naar Strasbourg. Nadat we in het hotel ingecheckt zijn, gaan we meteen met de tram naar het centrum. We doen een oriënterend rondje, lopen nog even de kathedraal binnen (niet echt de moeite waard) en gaan lekker op een terrasje zitten. Het is ontzettend warm (34°) dus we zijn blij als we even in de schaduw zitten.
Na het eten komen we in het mooiste buurt van Strasbourg uit: La Petite France, de wijk met de prachtige vakwerkhuizen. Helaas begint het al wat te schemeren en we besluiten om de dag erna in deze wijk te beginnen.
Zo gezegd, zo gedaan: de tweede dag beginnen we in deze wijk. Met de strakblauwe lucht is het geweldig om hier te fotograferen.

‘s Middags maken we een boottocht en komen daarna weer uit op de grote markt. Ondanks de warmte gaan we toch de kerktoren beklimmen (332 treden) om zowel tijdens de klim als op het dak van een mooi uitzicht kunnen genieten.

We gaan de wijnroute rijden: Route des Vins d’Alsace.
We rijden naar Marlenheim en van daaruit beginnen we zuidwaarts te rijden. Onze eerste stop wordt het dorpje Obernai en bij de Tourist Information halen we een kaart waar alle dorpjes in de goede volgorde benoemd staan.
Er worden veel tussenstops gemaakt, oa in Andlau, Itterswiller, Ribeauville, Riquewihr en Colmar.
Overal vind je prachtige vakwerkhuizen en Riquewihr en Colmar spreken ons het meeste aan vandaag. Dit zijn ook grotere plaatsen waar je lekker kunt rondslenteren.
Vanuit Colmar rijden we terug naar Strasbourg en genieten nog een laatste avond van deze stad.

Op naar Zwitserland!
We rijden zuidwaarts en bij het meer van Genève rijden we langs Lausanne en Montreux. In Montreux hebben we het plan om de auto te parkeren maar dat gaat dus echt niet lukken. Het is zondag, prachtig weer en de mensen genieten allemaal van het weekend of van hun vakantie. Het is dus heel erg druk overal en we besluiten om door te rijden naar Liddes, de omgeving waar we 3 nachten zullen blijven. We rijden ondertussen de bergen in en genieten al volop van de omgeving.
Een dag later gaan we naar de Col du Grand St. Bernard. Op een hoogte van 2473m staan we dan op de grens tussen Zwitserland en Italië. Ondanks het bewolkte en regenachtige weer hebben we een fantastisch uitzicht op de bergen.

De derde dag in Liddes is het weer mooi weer en we besluiten om naar Chamonix te rijden en daar bij de Mont Blanc met de kabelbaan omhoog te gaan. We zijn al om 9.30 uur in Chamonix en als we onze kaartjes willen kopen blijkt dat we nog 4 uur moeten wachten voordat we naar boven kunnen. Dus tijd genoeg om Chamonix te gaan verkennen. Het is een leuk toeristisch stadje waar uiteraard alles om de Mont Blanc draait.

Als we dan uiteindelijk naar boven gaan en gelukkig nog steeds mooi en helder weer hebben, genieten we volop van het massieve bergmassief dat voor ons opdoemt. Wat is dit indrukwekkend zeg!
Je komt uiteindelijk op een hoogte van 3842m hoogte (we merken het aan een korte duizeligheid en de ijle lucht) maar de uitzichten zijn fenomenaal.

We gaan nog met een kleinere lift naar het hoogste plateau waar je eventueel nog in de rij kunt gaan staan om op grote hoogte in een uitstulpend glazen balkon te staan. We hebben dit al eens gedaan in Chicago dus vinden het zonde van de tijd om hier een uur voor in de rij te gaan staan.
We hebben dus alle tijd om te filmen en te fotograferen. Vanwege de corona pandemie moeten we de hele tijd het mondmasker dragen en als we op 3842m hoogte nog enkele trappen moeten beklimmen is dat een flinke uitdaging in de ijle lucht!
Als we na 2 uur weer de gondel naar beneden nemen, gaan we meteen naar de auto. We moeten nog minimaal een uur rijden voordat we in Liddes terug zijn.

Onze tijd in Liddes zit er op. We rijden via Visp, Brig, Obergoms en verschillende bergpassen rijden we naar Interlaken. Het is werkelijk een prachtige dag met vele mooie vergezichten en overweldigende natuur. De Grimselpass is echt waanzinnig mooi!
We komen via de oostzijde van de Brienzersee aan in Interlaken en wat worden we verrast door de kleur van het water. Prachtig turquoise water, het lijkt wel of we weer op de Keys zijn. Het levert in ieder geval mooie plaatjes op. We gaan naar ons mooie hotel in hartje Interlaken en genieten ‘s avonds van een heerlijke Thaise maaltijd.

De volgende dag beginnen we aan een rondje rondom de meren: Brienzersee en Thunersee. We rijden eerst naar Habkern en daarna naar het plaatsje Brienz. We lopen hier even rond en moeten dan snel gaan schuilen voor een noodweer. Kort na de hevige regenval breekt de zon weer door en is er weer een strakblauwe lucht.
We gaan naar de Giessbach watervallen. Je kunt er via een pad en trappen mooi omheen lopen en zelfs ook achter de waterval lopen. We hebben een mooi uitzicht op de Brienzersee met op de voorgrond het mooie en sprookjesachtige Grand Hotel. Absoluut de moeite waard om deze plek te bezoeken.

Daarna naar Kandersteg gereden in de hoop nog naar de Oeschinensee te gaan. Maar je moet eerst de kabelbaan nemen en dan nog aan een hike beginnen om bij de Oeschinensee te komen. Het is al later in de middag en besluiten dit niet meer te gaan doen. De dag is sneller voorbij dan we willen en het rondje Thunersee kunnen we niet meer doen.

Een dag later wordt er slecht weer voorspeld in Interlaken en we besluiten naar Bern te gaan. Achteraf een hele goede keuze want we genieten van lekker weer daar. Bern is een leuke, knusse stad en goed beloopbaar. Eigenlijk kun je deze stad heel goed op 1 dag doen. We lopen door het centrum met z’n leuke boetiekjes en authentieke winkeltjes. We komen uit bij de rivier (met ook weer zo’n mooie kleur water) en bij de bekende Bärengraben. Er lopen echt bruine beren rond en vanuit de hoogte kun je de berenkuil in kijken.
Het is drukkend warm en gaan aan de rivierkant met de voeten in het snelstromende water zitten. We zitten er heerlijk en hebben mooi uitzicht op de panden in de stad en de historische brug.
We eten nog lekker iets in Bern en gaan dan weer terug naar Interlaken waar we met flinke regen ontvangen worden.

Onze laatste dag in Interlaken wordt de allermooiste! Het is prachtig weer en rijden naar Grindelwald. We nemen de kabelbaan bij Firstbahn station en na een ritje van 20 minuten stappen we uit bij First. Daar kunnen we meteen aan de First Cliff Walk beginnen. Een leuke “thrill walk” om een bergtop heen. Uiteraard met adembenemende uitzichten over Grindelwald en gletsjers. En….je hoeft voor deze Cliff Walk niet extra te betalen.

We beginnen aan onze korte hike naar de Bachalpsee. In het begin even klimmen maar daarna wordt het heerlijk wandelen. Met iedere keer en overal prachtige vergezichten. Onderweg komen we nog koeien (mét bellen) en berggeiten tegen en ze zijn een leuk object om te fotograferen.
Aangekomen bij de Bachalpsee zien we dat er 2 kleinere meren zijn, allebei met groen/blauw water. We zoeken een afgelegen plek en kunnen daar de drone even laten vliegen. Het levert prachtige plaatjes op.
Als we een uur later weer aan onze hike terug beginnen naar First gaat dit een stuk makkelijker als de heenweg. We doen nog een keer de First Cliff Walk en gaan daarna in de zon lunchen. We genieten nog van de vele paragliders die er actief zijn en nemen dan de kabelbaan terug naar het dal.
We besluiten om nog even naar Lauterbrunnen te gaan om een aantal watervallen te zien.
We parkeren kortbij de Staubach waterval en gaan aan de beklimming beginnen om boven achter de waterval te komen. Eenmaal achter de waterval heb je een fantastisch uitzicht over de vallei waarin Lauterbrunnen zich bevind. En het water klettert voor je neus naar beneden.
We gaan terug naar Interlaken en genieten daar van onze laatste avond.

We verlaten Interlaken en hebben als eerste missie Liechtenstein te bezoeken. Dit wordt land nr 63 voor ons. Zwitserland en Liechtenstein worden gescheiden door de Rijn en zo vlug als we de grens gepasseerd zijn, zoeken we een plek om te lunchen. We belanden op een mooie terras met een geweldig uitzicht op de Rijn en de bergen van Zwitserland. We rijden na de lunch ook net zo snel Liechtenstein weer uit en vervolgen onze weg naar Radolfzell am Bodensee. Daar wandelen we nog langs de Radolfzeller See en dat is een gedeelte van de Bodensee. We lopen het kleine centrum in en strijken neer bij een Nepalees restaurant.

Een dag later is het bewolkt en druilerig en we beginnen aan een route langs de noordkant van de Bodensee.
Een paar uurtjes later breekt de zon door en wordt het meteen weer warm. We bezoeken Immenstaad, rijden langs wijnvelden en enorme fruitweien.
We nemen in Meersburg de veerboot naar Konstanz en komen zo uit aan de zuidkant van de Bodensee. We rijden langzaam terug naar het centrum van Radolfzell en dan zit onze tijd aan de Bodensee erop.

We vertrekken richting Schwarzwald, hebben prachtig weer en onderweg stoppen we bij een aantal mooie plekjes. Eerst in Singen, daarna nog gelopen door een zonnebloemveld in Fluorn-Winzeln en gaan lunchen in Freudenstadt. Onder een strakblauwe lucht lunchen we hier op de markt waar het erg rustig is. Freudenstadt is overigens een leuk plaatsje. Door naar onze laatste plek van deze roadtrip: Kappelrodeck. We hebben hier een apart hotel geboekt: Vaya Casa. We belanden in de Middeleeuwen en je kijkt je ogen uit met alle attributen in het hotel. Heel leuk, super ontbijt, ruime kamer en badkamer en heel betaalbaar!

We gaan naar de Mummelsee, een weg met mooie vergezichten. De Mummelsee stelt zelf niet zo heel veel voor, in 15 minuten ben je eromheen gewandeld. Maar er zijn toeristen die van daaruit aan een hike beginnen.
Wij gaan door naar Sasbachwalden, Seebach, Oppenau en Gengenbach. Laatstgenoemd plaatsje is erg mooi en leuk voor een wandeling en terrasje. We rijden vandaag tevens een groot deel van de Schwarzwalder Hochstrasse, een route met de mooiste plekjes natuurlijk.
’s Avonds eten we weer in Kappelrodeck, ondanks dat het geen grote plaats is liggen er toch een paar goede restaurants.

De laatste vakantiedag gebruiken we om de Triberger watervallen te bezoeken. Maar voordat we in Triberg zijn, stoppen we nog even bij werelds grootste koekoeksklok. Wel geinig om even te zien.
In Triberg is het ondanks corona best wel druk. De watervallen zijn natuurlijk ook een trekpleister. We lopen door het stadje en gaan daarna aan de klim beginnen langs de watervallen omhoog. We hebben niet zo’n spectaculaire views als bij de Giessbach en Staubach watervallen maar het is toch mooi.
We genieten nog een laatste avond en rijden de dag erna weer naar huis.
Ondanks de corona beperkingen hebben we volop genoten van deze roadtrip. Ontzettend mooi weer gehad, prachtige natuur gezien en uiteindelijk toch 3200km gereden.