Tromsø, 19 – 27 januari 2018

Na Tromsø al eens kort bezocht te hebben tijdens onze Noorwegen autovakantie, willen we er nu nog eens terug in de winterperiode. We boeken wederom bij Voigt Travel ( met die organisatie zijn we 3 jaar geleden ook naar Fins Lapland geweest ).
Dit keer geen complete reis maar alleen vlucht + hotel (incl 1 excursie “Noorderlicht jagen”). Hoe we de dagen gaan invullen, bepalen we ter plekke wel. Dan kun je ook rekening houden met de weersomstandigheden.
Aangezien we zaterdagmorgen al om 6.15 uur de vlucht hebben, boeken we de avond vantevoren een nachtje in een hotel nabij Schiphol.
We eten in Aalsmeer bij een Argentijns restaurant en duiken daarna vroeg het bed in.
De vlucht vertrekt op tijd en na een korte tussenlanding in Ivalo ( Finland ) komen we aan in Tromsø.

We zijn vrij snel in het hotel en hebben dan meteen een informatie bijeenkomst. Aangezien we weten wat de weersverwachtingen voor de komende dagen zijn, boeken we voor maandag een walvissafari en voor de dinsdag een sneeuwscootersafari.
We beslissen diezelfde zaterdagavond meteen gebruik te maken van de aangeboden Noorderlicht excursie daar de voorspellingen erg gunstig zijn.
De rit naar het basiscamp om het Noorderlicht te spotten duurt 1,5 uur en eenmaal aangekomen zien we meteen dat er activiteit in de lucht is. Statieven + fototoestellen worden geïnstalleerd en het fotograferen kan beginnen.
Het is geen sterk Noorderlicht, maar kan toch goed worden waargenomen.
Tevreden gaan we later op de avond weer terug naar Tromsø.

We zijn blij dat we de zondag niets gepland hebben overdag en daardoor kunnen we lekker uitslapen.
Na het ontbijt gaan we Tromsø te voet verkennen en lopen eerst richting Prestvannet, een natuurgebied op een half uurtje lopen van het hotel. Want mocht er Noorderlicht zijn deze avond, moeten we wel een plek weten om naar toe te gaan. We zitten midden in de stad en met alle stadsverlichting (lichtvervuiling noemen ze dit) zie je het Noorderlicht toch bijna niet.
We gaan weer terug naar het centrum en komen zo ook terecht in de haven. Vandaag is de dag (21 januari) dat de zon zich weer even laat zien boven de horizon en daardoor komt er een mooi kleurenpalet aan de hemel en in het fjord. Het geeft de gelegenheid om een paar fraaie plaatjes te schieten.

Tromsø heeft helaas geen Hardrock cafe maar wel een eigen variant: Blarock cafe. We nuttigen er een drankje en laten het er verder bij.
Later die middag is er via whatsapp contact met Ruben, onze reisleider tijdens de Fins Lapland reis, 3 jaar geleden. Hij weet dat we in Tromsø zijn (hij is dan zelf op dat moment in Fins Lapland) en geeft ons nog tips waar we naar toe kunnen om het Noorderlicht te spotten.
De beste plek blijkt dan op de zuidpunt van het eiland te zijn bij hotel Sydspissen. En zegt er ook bij dat vanavond de kansen erg goed zijn en wellicht een dag later ook.
We gaan meteen naar het hotel, pakken ons goed in en gaan met de taxi naar dat hotel. Op dat moment is er nog geen Noorderlicht en we gaan een rondje lopen om in het donker een beetje op verkenning te gaan. Ruben heeft ons ook de actuele tabellen en websites doorgegeven om zelf het een en ander in de gaten te houden. Er is weinig activiteit in de lucht en gaan bij het hotel een kopje koffie drinken.
We zijn nog niet lang binnen als Ruben zich via de app meldt dat er op dat moment een goede activiteit is. We gaan weer snel naar buiten en staan vervolgens 1,5 uur lang naar de hemel te kijken en te fotograferen natuurlijk. Voldaan gaan we later op de avond weer terug naar ons eigen hotel.

Op maandag staat de walvissafari op het programma. Vorige week zijn er tevens orca‘s in de fjorden gesignaleerd dus we zitten ons al stiekem in de handjes te wrijven. Eenmaal op de catamaran wordt bij het introductiepraatje al verteld dat er de dag ervoor helemaal geen walvissen en orca’s gespot zijn. Ons enthousiasme wordt hierdoor een beetje getemperd…                                                                                                         Ook nu moet er eerst zo’n anderhalf uur gevaren worden om in de gebieden te komen waar men ze hoopt te spotten. Maar het duurt…en het duurt…om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het er vandaag ook niet in zal zitten. We zien daarna wel nog wat dolfijnen vrolijk heen en weer zwemmen maar ja….heel leuk maar we hadden op iets anders gehoopt.
Eenmaal terug in Tromsø gaan we lekker koffie drinken en ‘s avonds bij Casa Inferno een heerlijke pizza eten (2 pizza’s, 1 frisdrank en 2 biertjes: hoppa €80!)
Als we terug naar het hotel lopen zien we wederom Noorderlicht aan de hemel en weten dat het niet haalbaar is om ons eerst gaan om te kleden en dan vervolgens naar de zuidkant van het eiland te gaan. Tegen die tijd zal het spektakel ook wel weer voorbij zijn. Dus we genieten maar van datgene wat we in de stad zien.

Dinsdags gaan we vroeg op pad richting de Lyngen Alps voor een sneeuwscootersafari. Wederom een georganiseerd trip, eerst met de bus naar Breivikeidet om daar met de ferry over te steken richting Svensby. Een lokale gids wacht ons op en na de nodige uitleg over het gebruik van de sneeuwscooters kunnen we thermo kleding aantrekken en beginnen aan de tocht. Er gaan zelfs 2 honden mee op een sneeuwscooter, grappig om te zien.
Het is een mooie tocht maar de natuur kan niet tippen aan het winterwonderland dat we in Finland gezien hebben. Maar dat komt misschien ook wel omdat in Finland echt alles wit was en de natuur daardoor toch iets indrukwekkender overkwam.
Na de tocht genieten we nog van een heerlijke lunch en gaan via de ferry weer terug naar de andere kant waar de bus op ons aan het wachten is.
We gaan koffie drinken in Tromsø en besluiten om ‘s avonds sowieso naar de zuidkant van het eiland te gaan voor het geval er Noorderlicht zal komen.
We gaan met de bus naar hotel Sydspissen, nemen een drankje, gaan “op wacht” zitten in de lobby van het hotel en houden constant de diverse apps en weblinks in de gaten of er nog iets gaat veranderen.
Na 2 uurtjes geven we het maar op en besluiten naar ons hotel terug te lopen. In principe is dat maar zo’n 35 minuten maar aangezien de stoepen grotendeels voorzien van een ijslaag (doordat het een paar weken geleden even geregend heeft op een flink pak sneeuw), maakt het de wandeling minder makkelijk. We hebben gelukkig ijzertjes mét spikes, binden ze onder onze schoenen en beginnen te lopen. Het is prachtig helder weer (en dan nondeju nog geen Noorderlicht) en onderweg stoppen we nog om aan de waterkant foto‘s te maken.

De georganiseerde excursies hebben we bewust meteen in het begin van de vakantie geboekt zodat we de laatste 3 dagen een auto kunnen huren en dus zelf op pad kunnen.
We gaan de auto ophalen bij het vliegveld (maar 5 kilometer van ons hotel) en beginnen aan de tocht via het eiland Kvaløya richting het eiland Sommaroy. Voigt Travel komt hier ook met groepen die speciaal gaan voor het Noorderlicht jagen. We hebben dat tijdens het boeken ook overwogen maar dan ben je dus wel op plek waar overdag verder ook niets te doen is. Maar het is natuurlijk wel een plek met weinig lichtvervuiling en perfect om het Noorderlicht te aanschouwen.
Het is een prachtige, heldere dag maar een vreselijk koude wind. Dus je staat niet lang voor je plezier buiten. Het is in principe maar -6° maar de gevoelstemperatuur lijkt wel -20°.
Onderweg komen we langs prachtige fjorden maar helaas is het niet altijd even makkelijk om de auto ergens te parkeren.
We rijden naar Arctic Hotel Sommaroy (een erg mooi hotel), nuttigen er een lunch en maken nog mooie foto’s in de omgeving. We komen nog aan de praat met een Duitser die 2 maanden in de omgeving aanwezig is om beroepsmatig (leuke baan!) blogs bijhoudt van en over het Noorderlicht. We hebben het er nog over dat de komende dagen de voorspellingen niet goed zijn qua Noorderlicht.
Op datzelfde moment is er via whatsapp even contact met Ruben omdat hij inmiddels weet dat we op Sommaroy zijn. Hij geeft nog een paar goede plekken door om het Noorderlicht te spotten, ook in de buurt van ons hotel. Vooral omdat we nu toch een auto tot onze beschikking hebben. Maar hij geeft ook al aan dat er weinig kans is vanavond.
We besluiten terug te rijden naar Tromsø en gaan een rustige avond tegemoet……althans dat denken we!

Zo ongeveer klaar om lekker te gaan slapen, ziet Cor op internet dat de waarden flink aan het stijgen zijn en tegelijkertijd komt er een appje van Ruben: “amai, kijk eens naar die BZ-waarde!”
Ik antwoord nog snel dat we het al ontdekt hadden en kleden ons snel weer aan, grijpen statieven en fototoestellen en lopen in gehaaste pas naar de parkeergarage (Noorderlicht kan ook weer snel voorbij zijn, dus enige haast is wel geboden).
Daar lukt het niet om met de betaalkaart te betalen, godzijdank hebben we Noorse kronen.
Komen we bij de uitgang van de parkeergarage, blijkt diegene voor ons niet met zijn kaartje eruit te komen……stress….stress….stress….
Gelukkig gaat hij aan de kant en wij spoeden ons de parkeergarage uit. Gelukkig heeft de huurauto banden mét spikes dus er wordt gas gegeven. Vijf minuten later zijn we bij hotel Sydspissen en rennen richting het water waar het donker is. Blijkbaar hebben we al een deel van de show gemist want de meeste fotografen die er staan, beginnen alweer in te pakken. We blijven met z’n tweeën alleen achter.
Er is nog activiteit aan de hemel en we houden via de telefoon alle gegevens in de gaten. En wat blijkt…een aantal minuten later begint het spektakel weer.
En wat voor een spektakel: hemelsbreed flink dansend en uitwaaierend Noorderlicht. Wat een feest zeg! En zo goed met het blote oog zichtbaar! Adrenaline schiet omhoog in het bloed en er is absoluut geen sprake meer van koude handen en/of voeten, haha.
We staan uiteindelijk tot 1.30 uur buiten te observeren en te genieten en gaan dan toch maar terug naar ons hotel. Er is dan nauwelijks nog iets van activiteit.
Op de kamer worden natuurlijk eerst de gemaakte foto’s bekeken op de tablet en rond 2.30 uur gaan we dan toch maar slapen. Het was een super dagje!!

De bedoeling was om donderdagochtend vroeg in de auto te zitten om van het mooie ochtendlicht te genieten maar dat hebben we maar iets veranderd omdat we wel een beetje willen uitslapen na afgelopen nacht.
We gaan oostwaarts vanaf Tromsø over de mooie Tromsø bridge richting Nordkjosbotn om van daaruit weer noordwaarts naar Svensby te rijden en dezelfde ferry te nemen als 2 dagen geleden. Alleen nu met de auto en dat kost dus €11. Vanuit Breivikeidet rijden we langzaam weer terug richting Tromsø. Om 14 uur begint het al te schemeren en om 15 uur is het toch al aardig donker maar we rijden rustig langs de mooie fjorden.
We eten op tijd want we willen paraat zijn voor als het weer feest wordt vanavond. Op aanraden van Ruben rijden we ‘s avonds naar Ersfjord omdat bij eventueel Noorderlicht er prachtige waarnemingen kunnen zijn tussen de 2 bergkammen en dan nog de reflectie in het water erbij.
Maar de voorspellingen zijn niet al te gunstig maar aangezien dat de dag ervoor precies hetzelfde was, laten we ons niets wijsmaken en zijn er helemaal klaar voor.
Aangekomen in Ersfjord proberen we een gunstige plek te zoeken en eventueel een cafeetje waar we iets kunnen drinken. Nou, dat plekje om te drinken is er echt nergens en een plaatselijk hotelletje is ook helemaal dood.
Na wat rondgetoerd te hebben besluiten we om toch maar terug te gaan naar het hotel want de rest van de avond komt er inderdaad geen Noorderlicht.

Onze laatste vakantiedag beginnen we op de top van de berg Storstein. Met de kabelbaan gaan we omhoog om vanaf boven een fabuleus uitzicht te hebben op Tromsø. Er is afgelopen nacht zo‘n 10cm verse sneeuw bijgekomen en het is overal mooi wit. Op het moment dat we boven zijn, is het vrij helder met hier en daar een wolkje. De zeer laagstaande zon werpt een prachtig licht over Tromsø en er worden volop foto‘s gemaakt.
Als we later weer naar beneden gaan willen we de bekende Ishaven kathedraal bezoeken maar bij aankomst blijkt er een uitvaart bezig te zijn dus dat plannetje valt in duigen.
We rijden weer terug over de Tromsø bridge naar Tromsø en verder via de Sandnessund bridge naar het eiland Kvaløya. Deze keer niet zuidwaarts maar noordwaarts om weer andere mooie plekken te zien.
Na enige tijd begint het weer te sneeuwen en om niet teveel risico te lopen besluiten we om de auto maar 2 uurtjes eerder in te leveren op het vliegveld.
Met een taxi gaan we terug naar het hotel en gaan lekker iets drinken in de kroeg.
We eten voor de tweede maal bij restaurant Egon zeer lekker en genieten dit keer wel van een rustige avond……zonder Noorderlicht helaas.

We kijken terug op een super weekje met 4 avonden Noorderlicht. Ruben zou zeggen: “4 op 7” en wij zijn in ieder geval tevreden!

Weetjes:

⁃ 495km gereden tijdens de 3 dagen autohuur
⁃ koudste temperatuur deze week: -18° maar gemiddeld genomen was het zo’n -7°/-8°
⁃ deze vakantie wederom de drone meegenomen maar helaas nauwelijks gebruik van kunnen maken. De meeste keren veel te veel wind en een andere keer vroren je vingers er bijna vanaf omdat je met blote handen via de smartphone de drone bediend
⁃ super dat Ruben Weytjens ons van de nodige input voorzien heeft (terwijl hij voor Voigt Travel in Finland was). Daardoor wisten we twee extra plekken te vinden om het Noorderlicht te spotten en door zijn appjes waren we er iedere keer weer op tijd bij!