In het voorjaar van 2001 zijn we naar St. Petersburg gevlogen, waar we een paar dagen zijnSt_Petersburg_Cathedralgebleven en waar we met een gids de Hermitage bezocht hebben. De Hermitage is echter zo groot dat je hier eigenlijk een paar uur veel te kort is. Onze gids liet ons desondanks toch veel interessante dingen zien, en nadat hij de details hierover vertelde keek je er weer heel anders tegen aan. St. Petersburg is een prachtige stad met veel authentieke gebouwen. En door een rondvaart met een boot door de grachten geeft je ook een heel mooi beeld van deze stad. Na drie dagen hebben we de nachttrein genomen naar Moskow.

In Moskow aangekomen voegden we ons bij de groep die de TransMongolië Express ging doen. Dat is de treinreis die via Mongolië naar Peking gaat. De Transiberië express gaat uiteindelijk rusland13naar Vladivostok. Maar Moskow hebben we eerst natuurlijk verkend, we zijn uiteraard naar het Kremlin en het Rode plein geweest.Ook hebben we ’s avonds een toer door de stad gemaakt. Moskou is overigens een moderne stad met een heel mooi metro netwerk. De mensen zijn best stug, als je ze iets vraagt lopen ze gewoon langs je door net alsof ze je niet zien. ’s Avonds in het hotel, waar ik aan de bar een drankje ging halen, leek het net of er een spannende film aan het spelen was op de tv. Echter ze lieten steeds hetzelfde zien, en enige tijd later kwamen we erachter dat er 2 vliegtuigen de Twintigers waren ingevlogen. Nou de hele groep was natuurlijk in rep en roer, en een aantal gingen meteen opzoek naar een computer waar je mee kon internetten. ( zo ging dat toen nog)  Ondanks alles gingen we de volgende dag met de groep naar het station om aan onze treinreis naar Peking te beginnen, met een tussenstop in Mongolië van 5 dagen.

In de trein hadden we met zijn vieren 1 coupe, met 4 slaapplaatsen. Privacy had je bijna niet. Op de gang was er een heetwater toestel waar je soep, nuddles etc. kon maken. Ook was er per coupe 2 wc’s, met een wasbakje, en daar moesten we het met zijn allen mee doen. Er was ook een restauratie wagon waar je kon eten en waar ook de nodige drank gehaald kon worden. En die drank werd natuurlijk ook veelvuldig gehaald. De trein dendert gewoon door en f en toe stopt deze op een station, en wat er dan gebeurt dat moet je eigelijk eens meemaken. Een half uur 076_640x480voordat de trein gaat stoppen dan nemen de Mongolen zo ongeveer de trein over, bij elk raam of deur die open kan worden grote tassen met allerlei spullen neergezet, en als we op het station komen zijn er een hele hoop mensen aanwezig op het perron. Zodra de trein stopt wordt er over en weer gehandeld van vlees/vis tot kleding en schoen. En als dan de trein na een tijdje vertrekt worden nog snel de laatste koopjes afgehandeld. Na 6 dagen treinen, en geen moment verveelt, het landschap dat nagenoeg elke dag verandert, de ervaringen als de trein weer eens stopt, en de gezelligheid met de groep, maakt het een ongeëvenaarde ervaring, en dan komen we aan in Ulaanbaatar, de hoofdstad van Mongolië.

Eenmaal uit de trein, gaan we met een bus naar ons hotel, en dan hebben we een vrije middag om de stad te verkennen. De volgende dag krijgen we nog met een busje een rondrit door de mongolie-gertenten-tiara-toursstad en gaan natuurlijk ook naar het nationaal monument dat op een berg ligt. Vanwaaruit gaan we de binnenlanden in en het busje brengt ons naar een kampement met Ger tenten. Met zijn vieren slapen we in de gerent. De tent wordt verwarmd met een houtkachel, en ’s nachts moet dus iemand opstaan om weer wat hout op de kachel te gooien, het koelt trouwens best wel af ’s avonds. De volgende dag gaan we met de groep de omgeving verkennen en daar zit ook een ritje te paard bij. Mongolië is eigenlijk een hele grote vlakte met wat heuvels, en je ziet verder ook niets, er is totaal geen geluid, doordat er ook nagenoeg geen kunstlicht is ’s avonds is de hemel heel helder, en je kan dan ontzettend veel sterren zien. De volgende dag hadden we vrij, en hebben we lekker van de rust genoten. ’s Avonds zou er een BBQ zijn. Hier verheugden we ons zeer op, omdat het eten over het algemeen zeer karig is, aardappels met wat groenten en een stukje vlees en vaak ook koolsalade die wel lekker was. Alleen de BBQ zoals de Mongolen dat doen is toch wat anders als wij in gedachten hadden. Ze hebben een grote melkkan, daar doen ze aardappels, wortelen en uien in, en dan wat schapenvlees en wat water, dat zetten ze op het vuur en laten dat een aantal uren koken, daarna gooien ze de ketel om in een bak en verdelen het gekookte eten. Wij hebben die avond alleen wat koolsalade gegeten……

Na Mongolië zijn we weer in de trein gestapt op weg naar Peking. Dat duurde dan nog maar 2 dagen. Bij de grens met China moet er zo’n 6 uur gewacht worden, omdat het onderstel van de trein verwisselt moet worden. En daarna gaat de reis verder naar Peking ( Beijing ). Hier hebben we natuurlijk alle hoogte punten gezien zoals, het plein van de hemelse vrede, de verboden stad, het zomerpaleis, de Minggraven en ook hebben we gewandeld door de Hutongs en zijn in de ondergrondse stad geweest.We zijn ook naar de Chinese muur geweest. En uiteraard hebben we ook een grote shopping mall bezocht waar je van alles en nog wat kon kopen voor een schijntje van wat het hier kost. En we konden weer eens een pizza eten bij de Pizzahut, en na een aantal weken aardappels en rijst was dat een welkome afwisseling.