Oman, 13 – 26 april 2019

Nizwa

We vertrekken op zaterdag 13 april in alle vroegte met de KLM bus vanaf Maastricht Aachen Airport richting Schiphol. Aangezien we met KLM naar Oman vliegen, kunnen we gratis gebruik maken van deze bus.
De vlucht verloopt soepel en we zijn uiteindelijk ‘s avonds laat bij ons hotel.
Als we wakker worden geloven we onze ogen niet: het regent pijpenstelen! Oman heeft blijkbaar 10 regendagen per jaar en daar maken wij er meteen eentje van mee.
We gaan de auto ophalen en besluiten om maar even naar de grote shoppingmall te gaan , daar is het tenminste droog.
Maar al snel klaart het op en we besluiten om een stukje westwaarts te gaan rijden, langs de kuststrook. We zien hoe de vissers in hun schamele hutjes op het strand wonen.
We rijden uiteindelijk helemaal naar Al Batinah en kunnen daar met de auto over het strand rijden.
We gaan terug naar het hotel en sluiten de avond daar lekker af.

Op maandag rijden we onder een strakblauwe hemel richting Nizwa. Onderweg stoppen we bij Izki, Birkat al Mawz en Bahla. Als we in Nizwa aankomen , bezoeken we meteen het bekende Nizwa fort. Het is al later in de middag en de zon werpt een mooi licht op het fort. De soek is ‘s avonds pas weer open en we besluiten om na het eten daarheen te gaan.
Maar eerst inchecken bij het hotel en ze blijken een heerlijk verkoelend zwembad te hebben. We nemen een frisse duik en knappen daar lekker van op!

Verder richting Wahabi Sands: de woestijn! Daar hebben we een overnachting in een tentenkamp: 1000 Nights Camp. Eerst bezoeken we het plaatsje Ibra maar dat stelt niet zoveel voor. We tanken en lunchen ergens en rijden weer een heel stuk terug naar het punt waar we opgepikt zullen worden (een Shell tankstation) om de woestijn in de te rijden. Wij hebben geen fourwheeldrive dus krijgen we een transfer.
Aangekomen in dat plaatsje (3 kwartier voor afgesproken tijdstip) blijkt dat dorpje meer dood dan levend te zijn. We vragen ons af waar we terecht zijn gekomen en met de papieren + ienie mienie plattegrondje proberen we te achterhalen wat er fout is. De adem stokt als de fout ontdekt wordt…..we moeten nog anderhalf uur rijden naar de juiste plek! Meteen het kamp in de woestijn gebeld en het werd vrij makkelijk opgelost: we moesten maar bellen als we daar aankwamen en dan kwam ons meteen iemand halen. En dat is uiteindelijk dus allemaal goedgekomen. Vanaf dat Shell tankstation was het nog bijna een uur rijden door de woestijn waardoor we pas om 17 uur aankwamen en daarna nog flink moesten opschieten om die zonsondergang tussen de glooiende zandheuvels te zien. En daar moest je wel wat voor over hebben: in de warmte de eerste hoge zandduin opklauteren….pfff….en als je dan boven staat, blijkt dat je er nog lang niet bent. Maar we hebben het op tijd gered.
Lekker in de zand gaan zitten en genieten maar!

Na een heerlijke koele nacht in de woestijn vertrekken we richting Wadi Bani Khalid. Een stuk van de route gaat weer door de bergen, dat is altijd mooier dan vlak gebied. Net zoals de dag ervoor is het toch weer zoeken naar de juiste plek, met het verschil dat er nu geen tijdsdruk is natuurlijk.
Als er op een gegeven moment heel veel auto’s geparkeerd staan, weten we dat dit dé plek moet zijn waar we moeten zijn.
Een wadi is een rivierdal dat de meeste tijd van het jaar droogstaat maar bij een natte periode of hevige regenval stroomt er veel water door de wadi. En Oman heeft er heel wat waarvan sommige echte de moeite waard zijn om te bezoeken. Wadi Bani Khalid is de eerste die we gaan bezoeken.
Je mag er ook in zwemmen, zij het in gepaste kledij. Een badpak of zwembroek is not done. We gaan zelf ook het water in en nemen de GoPro mee om wat beelden vanuit het water te kunnen maken.
Daarna zetten we onze reis richting Sur voort en kunnen na inchecken in het hotel nog even aan het zwembad genieten.

We hebben nog een extra dag in Sur en gaan in de ochtenduren de kuststrook verkennen. We zien de Dhow schepen, waar deze regio om bekend staat, liggen in het water. Het is erg warm ( 39° ) en besluiten om ‘s middags naar Wadi Shab te gaan. We weten al dat deze wadi niet zo makkelijk te bereiken is als die van gisteren maar we gaan de gok wagen. En ook dat je dit eigenlijk als hele dag moet inplannen maar we zien wel hoever dat we komen.
Eenmaal daar moet je eerst €2 pp betalen om met een bootje naar de overkant te gaan en daar kun je dan aan je hike beginnen. We krijgen uitleg en als we beginnen te lopen is het eerste stuk vrij makkelijk. Daarna wordt het niet zwaarder maar je moet wel heel goed opletten waar je je voeten neerzet omdat het steeds rotsachtiger gaat worden en als stenen nat zijn kun je ook nog eens sneller uitglijden.
De natuur is prachtig en na enige tijd lopen kom je bij een smaragdgroene poel met heel helder water. We lopen nog een stuk verder en op een gegeven moment waren we alleen nog maar aan het klauteren over rotsen. Aangezien we geen flauw idee hadden hoever we nog moesten lopen om tot de waterval te komen hebben we maar rechtsomkeer gemaakt….en we wilden dat bootje naar de overkant zeker niet missen.
We hebben in ieder geval prachtige foto’s gemaakt en morgen rijden we weer richting Muscat.

We laten Sur achter ons en rijden eerst naar Wadi Tiwi. We hebben geen 4WD en weten al dat we de wadi dan niet helemaal te zien krijgen. Maar we rijden zover als we kunnen komen en lopen dan nog even rond door een dorpje in de wadi. We gaan weer verder naar onze volgende stop: Bimmah Sinkhole. Een enorm gat in de grond, vlakbij de kust en het plaatsje Bimmah. Daar hebben ze gelukkig een trap gemaakt zodat je bij het water kunt komen. We gaan er ook even het water in en fotograferen en filmen er natuurlijk. Dan gaan we verder richting Muscat. Het gebergte tot aan Muscat ziet er geweldig uit, zeker nu de zon wat lager begint te staan. Vlakbij het hotel stoppen we nog even bij een moskee omdat daar ook het licht zo mooi opvalt en na het inchecken ploffen we nog even neer bij het zwembad. We blijven nu nog 6 nachten in dit hotel.

De volgende ochtend rijden we naar Muttrah en bezoeken eerst de vismarkt en daarna de grootste en mooiste souk van Oman.
Op de vismarkt is er nog volop activiteit en over het algemeen mogen we overal fotograferen.
De souk wordt niet alleen door toeristen bezocht maar ook door de locals. Volop bedrijvigheid dus. Deze souk heeft zelfs verschillende straatjes en een soort van kleine rotonde om je overal naar toe te wijzen.
Daarna lekker naar het hotel en in de middag genieten we van het luieren aan het zwembad.

En dan staat de grote moskee van Muscat op het programma: Sultan Qaboos Grand Mosque. Tussen 8.00 en 11.00 mogen niet moslims het complex bekijken. Het belooft een erg warm dagje te worden maar we zullen toch met lange broeken (en vrouwen zelfs ook lange mouwen + hoofddoek) er naar toe moeten gaan. De moskee is zowel van binnen als buiten prachtig. Binnen hangt een gigantische kroonluchter en die wordt door alle bezoekers volop gefotografeerd. Je komt ogen tekort om alle details goed te kunnen bekijken. Binnen is er gelukkig wel airco. Als we weer buiten komen, voelt de wind als een föhnwind, niet aangenaam dus. Gelukkig is het niet al te druk meer en lukt het om nog wat foto’s te maken zonder mensen erop.
Na het moskeebezoek gaan we richting operagebouw. Ook een vrij nieuw gebouw met een mooie ligging en dat kun je ook van binnen bekijken (godzijdank airco….). Het valt ons op dat we tot nu toe nergens voor het parkeren hebben betaald, ook niet in de hoofdstad bij shoppingmalls en nu bij de opera.
Om het operagebouw binnen te komen moeten we wel €7,50 pp betalen en met een korte rondleiding krijg je ook de grote zaal te zien en bijbehorende uitleg. Een prachtig gebouw met dito inrichting.
Hierna gaan we snel richting hotel want de temperatuur is inmiddels gestegen tot 46°!! Het zwembad is de enige optie voor de rest van de dag.

Oman heeft een grote dam en die ligt in de buurt van Quriyat: Wadi Dayqah Dam. We besluiten om de 125km enkele reis te maken want in de auto is het nog altijd beter als buiten. Geen 46° meer vandaag maar wel de hele tijd schommelend rond de 40°, warm genoeg dus.
Het is helaas niet zo helder als de afgelopen dagen maar behoorlijk heiig. Dat is erg jammer want we gaan een groot deel van de route door de mooie rotspartijen en bergen rijden. Eenmaal aangekomen bij de dam is dit inderdaad wel een pronkstuk en pas klaar sinds 2009/2010.
Je kunt ook over de dam lopen en worden daar aangesproken door 5 vriendelijke Omani’s. Ze blijken er te werken. We krijgen persoonlijke uitleg en worden op de koffie uitgenodigd in het visitor centre. En alweer kennis gemaakt met zeer vriendelijke inwoners van dit mooie land.
Na de dam rijden we nog even naar het vissersdorpje Quriyat maar in de middaguren ligt het leven zo ongeveer stil en we rijden weer terug naar het hotel.

Tijdens één van de laatste dagen rijden we naar Al Mouj Marina. Een hip en trendy jachthaven gebied. Je herkent er niets Arabisch aan terug. Mooie terrassen, mooi zaken en koffietenten.
En uiteraard veel jachten in het water en mooi appartementen aan het water.
De rest van de tijd genieten we van de rust aan het zwembad bij het hotel.
Oman is een heel mooi land met bijzonder vriendelijke inwoners.
We kunnen het iedereen aanraden!

Oman weetjes:

⁃ benzine kost €0,50 per liter
⁃ overal kom je enorme drempels tegen waar de geverfde strepen van afgesleten zijn en waardoor je ze vaak pas op het laatst ziet
⁃ heel veel moslim mannen zitten achter een flink glas bier
⁃ zelfs moslima’s gezien mét waterpijp + glas bier!
⁃ enorm goede infrastructuur en soms zelfs 3-4 baans autowegen terwijl we bijna alleen daar reden
⁃ 1990 km gereden in Oman
⁃ op de verkeersborden staan plaatsnamen vaak net iets anders omschreven als in de reisgids. Bv: Muscat = Masqat, Fins = Fans, Bimmah = Bammah. Gaats dus vnl om de klinkers. En ook handig om te weten ivm de navigatie!